fredag 10 juni 2011

Statusuppdatering

I gratistidningen Extra Östergötland fanns det idag med en liten artikel om mig. Klipper in den här eftersom den ger en ganska bra nulägesrapport! Men du…
Veronica Karlsson
Som ett enigt valutskott har föreslagit till posten som andre vice ordförande i fackförbundet SKTF. Hur känns det?

-Kul och spännande. Det känns som ett stort förtroende från förbundet om jag blir vald.
Idag arbetar du som socialsekreterare i Norrköping. Hur kommer vardagen förändras om du får posten?
-Jag har redan lagt mycket tid på det fackliga uppdraget. Förra året jobbade jag bara en dag i veckan på mitt vanliga jobb och i år har jag varit heltidsfacklig. Dessutom byter jag ändå jobb nu i sommar. Mycket kommer att förändras, men inte bara på grund av det här.
Om förslaget går igenom kommer den nya ledningen att genomgå en rejäl föryngring. Behövs det nytt blod?
-Vi arbetar medvetet väldigt mycket med förnyelse och föryngring inom förbundet eftersom vi vet att det kommer vara en generationsväxling bland våra medlemmar. Då behöver det också ske bland våra förtroendevalda. Vi tog beslut förra året om att minst 30% av ledamöterna i alla styrelser på alla nivåer ska vara under 35 år.
Vilka frågor är viktigast för dig?
-Att alla våra medlemmar ska kunna ha ett framgångsrikt arbetsliv med schyssta arbetsvillkor. Det ska vara möjligt att utvecklas och trivas på sitt jobb. Det ska vara roligt att gå till jobbet på måndagen.
Vad gör du innan extrakongressen hålls på Arlanda på tisdag?
-Det är full fart i det fackliga arbetet. Vi har precis jobbat med yrkesnätverk och vi planerar flera stora aktiviteter som kommer att ske nästa vecka. SKTF kommer att stå motiv för kaktusparken i Norrköping. Så det riggar vi för.

(Journalist Karl Magnus Ericson, Extra Östergötland 2011-06-10)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag tycker det är konstigt att när
    beslutet togs att 30 procent skulle
    vara under 35 år varför tog man inte då
    ett beslut om att 20 eller 30 procent skulle
    vara arbetslös.
    Jag tror man tog inte det beslutet för dom
    som bestämde detta hade arbete.
    Vänliga Hälsningar
    från Ombud i norr

    SvaraRadera